Influence of materialism on compulsive buying behavior: General similarities and differences related to studies on young adult consumers in Poland and US

Piotr Tarka

Abstract

Although materialism has a robust relationship with compulsive buying in the US and Western Europe, consumer theories suggest that materialism might also significantly predict compulsive buying in developing economies of Eastern Europe. The present study diagnoses this relationship from perspective of the Polish socio-economic-cultural settings and compares it with the US research findings from perspective of general similarities and differences. Data was collected on representative sample of 504 Polish young adult consumers, while the sources of US studies were previous findings of Roberts (2000), Xu (2008), and Mueller et al. (2011). Detailed analyses and comparisons revealed that Polish consumerism trends exceed those in western cultures (US), consequently young consumers in Poland expose much stronger relationship between materialism and compulsive buying than their peers in US. Moreover, the examined relationship, from the perspective of two theoretically (d’Astous, 1990) contrasting consumer groups, indicated a higher level of strength among the compulsive buyers and a lower level of strength, but still present, in the group of Polish noncompulsive consumers.
Autor Piotr Tarka (WZ / KBRiU)
Piotr Tarka
- Katedra Badań Rynku i Usług
Tytuł czasopisma/seriiJournal of International Consumer Marketing, ISSN 0896-1530, e-ISSN 1528-7068, (N/A 40 pkt)
Rok wydania2020
Tom32
Nr3
Paginacja243-267
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych1.2
Słowa kluczowe w języku polskimmaterializm, kompulsywne kupowanie, badania międzykulturowe, nabywcy kompulsywni i niekompulsywni, otoczenie społeczno-gospodarcze i kulturalne Polski i USA, młodzi konsumenci
Słowa kluczowe w języku angielskimmaterialism, compulsive buying, cross-cultural comparison, compulsive vs. noncompulsive buyers, Polish and US socio-economic-cultural settings, young adult consumers
Klasyfikacja ASJC1404 Management Information Systems; 1406 Marketing
DOIDOI:10.1080/08961530.2019.1695240
URL https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08961530.2019.1695240?tab=permissions&scroll=top
Języken angielski
Punktacja (całkowita)40
Żródło punktacjijournalList
PunktacjaPunktacja MNiSW = 40.0, 30-06-2020, ArticleFromJournal
Wskaźniki publikacji Cytowania WoS = 0; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2018 = 0.598
Liczba cytowań*
Pola dodatkowe
UwagiFirst online: 28 Nov 2019
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?