Asymetria wiedzy a rozwój rynku żywności ekologicznej w Polsce

Renata Nestorowicz

Abstract

The organic food market in Poland is a market in the fast growth phase. Despite the organic food turnover is growing very dynamically, its share in the total sale of this food is still small. The aim of the article is to indicate the role of knowledge asymmetry in the organic food market in the process of development of this market.The paper is a review of the literature and results of research carried out in Poland over the last fifteen years. Based on them, it can be concluded that one of the main barriers to the evelopment of the organic food market in Poland is the limited knowledge of consumers about organic food in general, its certification and logos. The lack of knowledge causes limiting of trust and a low willingness to pay higher prices compared to conventional food. The consumer education as well as reliable information about the characteristics and discriminants of organic food, the certification process are essential for the further development of the organic food market in Poland
Author Renata Nestorowicz (WZ / KSM)
Renata Nestorowicz,,
- Department of Marketing Strategies
Journal seriesHandel Wewnętrzny, ISSN 0438-5403, (B 12 pkt)
Issue year2018
No5 (376)
Pages212-224
Publication size in sheets0.6
Keywords in Polishżywność ekologiczna, asymetria wiedzy
Keywords in Englishorganic food market, knowledge asymmetry
Abstract in PolishRynek żywności ekologicznej w Polsce jest rynkiem w fazie wzrostu. Obroty żywnością ekologiczną wzrastają bardzo dynamicznie, ale jej udział w sprzedaży żywności ogółem nadal jest niewielki. Celem artykułu jest wskazanie roli asymetrii wiedzy na rynku żywności ekologicznej w procesie rozwoju tego rynku. Artykuł stanowi przegląd literatury oraz wyników badań prowadzonych w Polsce w ostatnich piętnastu latach. Na ich podstawie można stwierdzić, że jedną z barier rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce jest ograniczona wiedza konsumentów na temat żywności ekologicznej, jej certyfikowania i oznaczeń. Brak wiedzy przekłada się również na ograniczenie zaufania do informacji przekazywanych przez producentów i dystrybutorów tej żywności oraz niewielką chęć do płacenia wyższych cen w porównaniu z żywnością konwencjonalną. Edukacja konsumentów oraz rzetelne informowanie o właściwościach, wyróżnikach ekożywności, procesie jej certyfikacji jest niezbędna dla dalszego rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce
URL http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-724fa084-d5d9-42b7-b75f-c3810fe450c8/c/IBRKK-handel_wew_5-2018-_1_-212-224.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)12
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 12.0, 21-04-2020, ArticleFromJournal
Citation count*4 (2020-09-18)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?