Factors Influencing Consumers’ Perceptions of Food: A Study of Apple Juice Using Sensory and Visual Attention Methods

Katarzyna Włodarska , Katarzyna Pawlak-Lemańska , Tomasz Górecki , Ewa Sikorska

Abstract

The aim of this study was to evaluate the influence of intrinsic product characteristics and extrinsic packaging-related factors on the food quality perception. Sensory and visual attention methods were used to study how consumers perceive the quality of commercial apple juices from four product categories: clear juices from concentrate, cloudy juices from concentrate, pasteurized cloudy juices not from concentrate, and fresh juices. Laboratory tests included the assessment of sensory liking in blind and informed conditions and expected liking based on packages only. The results showed that brand and package information have a large impact on consumers’ sensory perceptions and generate high sensory expectations. An innovative visual attention tracking technique was used in online experiments to identify packages and label areas on individual packages, which attracted consumer attention. During an online shelf test, consumers mostly focused on not from concentrate juices from local producers, which were perceived as more natural, healthy, and expensive than juices reconstituted from concentrate. When individual labels were analyzed, consumers predominantly focused on nutritional data, brand name, and information about the type of product. The present results confirm a large impact of information and visual stimuli related to packaging on product perception.
Autor Katarzyna Włodarska (WT / KTiAI)
Katarzyna Włodarska
- Katedra Technologii i Analizy Instrumentalnej
, Katarzyna Pawlak-Lemańska (WT / KTiAI)
Katarzyna Pawlak-Lemańska
- Katedra Technologii i Analizy Instrumentalnej
, Tomasz Górecki - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM)
Tomasz Górecki
-
, Ewa Sikorska (WT / KTiAI)
Ewa Sikorska
- Katedra Technologii i Analizy Instrumentalnej
Tytuł czasopisma/seriiFoods, ISSN 2304-8158, (N/A 70 pkt)
Rok wydania2019
Tom8
Nr11
Paginacja1-13
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0.5
Numer artykułu545
Słowa kluczowe w języku polskimsoki jabłkowe, ocena konsumencka, mapowanie wewnętrznych preferencji, uwaga wzrokowa, opakowania, etykiety
Słowa kluczowe w języku angielskimapple juice, consumer perception, internal preference mapping, visual attention, packaging, label
DOIDOI:10.3390/foods8110545
URL https://www.mdpi.com/2304-8158/8/11/545
Języken angielski
Punktacja (całkowita)70
Żródło punktacjijournalList
PunktacjaPunktacja MNiSW = 70.0, 14-07-2020, ArticleFromJournal
Wskaźniki publikacji Cytowania WoS = 0; Impact Factor WoS: 2018 = 3.011 (2)
Liczba cytowań*2 (2020-06-08)
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?