Przewaga komparatywna i mapowanie grup produktowych polskiego i chińskiego eksportu kierowanego do wybranych krajów afrykańskich objętych chińską strategią Nowego Jedwabnego Szlaku

Ewa Cieślik

Abstract

The purpose of the article was to find commodity groups in Polish exports directed to selected African countries covered by the New Silk Road strategy, where Poland has revealed symmetrical comparative advantages and is their net exporter. This means that these product groups are hypothetically able to compete with the Chines exports. The following hypothesis was verified: despite the inclusion of selected African countries in the New Silk Road strategy, Polish exports to selected African markets can still compete in selected product groups with Chinese exports. The article uses the product mapping schemes for 75 product groups. The research objects are: Egypt, Ethiopia and Morocco. On the basis of product mapping schemes, we indicated product groups, in which the Poland’s position is better than the status of China.
Author Ewa Cieślik (WGM / KMSG)
Ewa Cieślik,,
- Department of International Economics
Journal seriesStudia Ekonomiczne, ISSN 0239-6416, e-ISSN 2084-4395, (B 13 pkt)
Issue year2017
No4
Pages432-451
Publication size in sheets0.95
Keywords in PolishChiny, Polska, ujawniona przewaga komparatywna, handel zagraniczny, mapowanie produktu
Keywords in EnglishChina, Poland, revealed comparative advantage, foreign trade, product mapping
Abstract in PolishCelem artykułu jest znalezienie grup towarowych w polskim eksporcie, który jest kierowany do wybranych krajów afrykańskich, objętych strategią Nowego Jedwabnego Szlaku; w przypadku tych grup występują zarówno ujawnione symetryczne przewagi komparatywne, jak i Polska jest ich eksporterem netto. Oznacza to, iż te grupy produktowe hipotetycznie są w stanie konkurować ze strumieniami eksportu pochodzącego z Chin. Weryfikacji poddano następującą hipotezę: mimo objęcia wybranych krajów afrykańskich strategią Nowego Jedwabnego Szlaku polski eksport na wybrane rynki afrykańskie nadal może konkurować w wybranych grupach produktowych z chińskim eksportem. W artykule zastosowano metodę mapowania dla 75 grup produktów. Obiektami badania są: Egipt, Etiopia i Maroko. Na podstawie schematów mapowania produktów wyróżniono eksportowane grupy produktów, w których pozycja Polski jest korzystniejsza niż status Chin.
URL http://inepan.pl/wp-content/uploads/2018/10/SE_2017_4_Cieslik.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)13
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 13.0, 20-03-2020, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?