Czy atrakcyjna cena zastąpi brak kontaktu fizycznego w przypadku zakupów online? Przykład smart shoppers

Magdalena Stefańska , Katarzyna Bilińska-Reformat

Abstract

Online shopping with the use of mobile applications is becoming an area of interest of many researchers and practitioners. The paper is focused on two factors - sensitivity to the level of prices, and the need for physical contact with the product of the so-called "smart shoppers". Reference is made to the results of the research conducted at the turn of 2015 and 2016 on the sample of 525 young respondents. The research shows that young consumers are in majority convinced that they belong to the category of "smart shoppers". In addition, the resulting value of the correlation coefficient indicates that the more the respondent are considered a "smart clients", the less important is the price for them. Respondents perceive physical contact with the product as an important factor in their choices. This may also be due to their overall involvement in shopping and resistance to take risks and buy something that one cannot touch. Price is identified as statistically insignificant factor. The other dimension - the informative function of mobile applications is a factor which influences the attitudes of young customers.
Author Magdalena Stefańska (WZ / KSM)
Magdalena Stefańska,,
- Department of Marketing Strategies
, Katarzyna Bilińska-Reformat - Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Katarzyna Bilińska-Reformat,,
-
Other language title versionsWill Attractive Price Replace the Lack of Physical Contact When Shopping Online? The Example of Smart Shoppers
Journal seriesPrzedsiębiorczość i Zarządzanie, ISSN 1733-2486, (B 14 pkt)
Issue year2017
VolXVIII
No4, cz. 1
Pages227-239
Publication size in sheets0.6
Keywords in Englishsmart shoppers, online shopping, sensitivity to the level of prices, physical contact with products
Abstract in PolishSmart shopper - tą nazwą definiuje się konsumentów, którzy poszukują produktów lub usług o jak najlepszej relacji ceny do jakości. W języku polskim używa się angielskiego terminu dla identyfikacji segmentu bądź też zastępuje się go polską terminologią, nazywając tych nabywców "sprytnymi konsumentami". Ich zachowanie cechuje racjonalizm - nie chcą "przepłacać" za nabywane towary i usługi, zwłaszcza jeżeli wiedzą, że można znaleźć w zależności od sprzedawcy korzystniejszą ofertę. (...) W świetle powyższych uwag interesującą kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje pytanie, czy młodzi konsumenci będący tzw. smart shoppersami w większym lub mniejszym stopniu uważają, że brak fizycznego kontaktu z produktem i atrakcyjna cena oferty w internecie są w stanie zrekompensować postrzegane korzyści z zakupów online. Czy istnieje związek pomiędzy smart shoppingiem a stosunkiem do ceny produktu oraz potrzebą fizycznego kontaktu z produktem? Powyższe pytania stanowiły podstawę do sformułowania modelu poddanego empirycznej ocenie.
URL http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVIII-4-1.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)14
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 14.0, 24-03-2020, ArticleFromJournal
Citation count*3 (2020-09-20)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?