Social Enterprises’ Hybridity in the Concept of Institutional Logics: Evidence from Polish NGOs

Paweł Mikołajczak

Abstract

Social enterprises have gained wide recognition as a tool for solving social and environmental problems. They generate new opportunities in the social sphere, while being active in the commercial field. They are hybrid organizations that face many challenges when pursuing frequently conflicting goals. Social enterprises are therefore an expression of the possibility of different institutional logics coexisting as part of the same organization. Social enterprises running a commercial activity and using business-like practices legitimize the market logic, while the social goal of their operation is consistent with the logic of social welfare. Although there an intense discussion takes place in the literature on institutional logics that may affect nonprofits’ activity as hybrid organizations, so far the topic has been empirically verified only to a limited extent. The aim of this article is to examine the successful coexistence of the market logic and the social-welfare logic in NGOs acting as social enterprises. On the basis of a representative national survey of 3800 NGOs, including 412 carrying out market sales and thereby referred to as social enterprises, a one-factor analysis of variance was carried out. The obtained findings of the study indicate that social enterprises acting as non-governmental organizations successfully combine the market and the social-welfare logics.
Autor Paweł Mikołajczak (WE / KB)
Paweł Mikołajczak
- Katedra Pieniądza i Bankowości
Tytuł czasopisma/seriiVoluntas, ISSN 0957-8765, e-ISSN 1573-7888, (N/A 70 pkt)
Rok wydania2020
Nr31
Paginacja472-483
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0.55
Słowa kluczowe w języku polskimlogiki instytucjonalne; przedsiębiorstwa społeczne; organizacje pozarządowe, hybrydyczność
Słowa kluczowe w języku angielskimInstitutional logics, Hybridity, Social enterprises, NGOs
Klasyfikacja ASJC1403 Business and International Management; 1408 Strategy and Management; 3312 Sociology and Political Science; 3321 Public Administration
DOIDOI:10.1007/s11266-020-00195-9
URL https://link.springer.com/article/10.1007/s11266-020-00195-9
Języken angielski
Punktacja (całkowita)70
Żródło punktacjijournalList
PunktacjaPunktacja MNiSW = 70.0, 20-07-2020, ArticleFromJournal
Wskaźniki publikacji Cytowania WoS = 0; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2018 = 0.867; Impact Factor WoS: 2017 = 1.273 (2) - 2017=1.707 (5)
Liczba cytowań*1 (2020-10-12)
Pola dodatkowe
UwagiFirst online: Published: 23 January 2020
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?