Centrum dydaktyki akademickiej jako katalizator rozwoju kompetencji do nauczania
Anna Wach-Kąkolewicz
Abstract
This article aims to outline the role centers for academic excellence play in the process of developing teaching competence in higher education. The intention is to show the idea of such centers-their goals and tasks in supporting academics in their professional development. Therefore, the goal is to portrait the modern understanding of the teaching competence of academics, showing main areas, assessment criteria, as well as the ways in which teachers perceive their didactic improvement. With this in mind, the paper presents the concept of centers for academic excellence, at the same time providing arguments and justifications for creating systemic, institutional professional development support for university teachers, including Polish ones. The article puts forward the proposition that these kinds of centers might serve as a catalyst for teaching skill development.Author | |
Other language title versions | Center for Academic Excellence as a Catalyst for Teaching Competence Development |
Journal series | Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, ISSN 1641-0874, (B 13 pkt) |
Issue year | 2016 |
No | 2 |
Pages | 85-100 |
Publication size in sheets | 0.75 |
Keywords in Polish | nauczyciel akademicki, kompetencje dydaktyczne, centrum dydaktyki akademickiej, rozwój profesjonalny, edukacja uniwersytecka |
Abstract in Polish | Celem artykułu jest zarysowanie roli, jaką pełnią centra dydaktyki akademickiej w nabywaniu i doskonaleniu kompetencji do nauczania w uczelni wyższej. Zamiarem jest pokazanie idei centrów oraz zadań, jakie realizują one w procesie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. W związku z przyjętym celem autorka nakreśli współczesne rozumienie kompetencji nauczycieli, pokazując ich obszary oraz kryteria oceny, a także postawy nauczycieli wobec własnych umiejętności dydaktycznych i sposobu ich doskonalenia. Na tym tle zostanie zaprezentowana koncepcja centrów dydaktyki akademickiej. Koncepcja ta dostarcza argumentów i uzasadnia tworzenie systemowego, instytucjonalnego wsparcia rozwoju zawodowego także polskich nauczycieli akademickich. W artykule stawiana jest teza, iż centra dydaktyki akademickiej mogą być katalizatorem rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli szkół wyższych. |
Language | pl polski |
Score (nominal) | 13 |
Score source | journalList |
Score | = 13.0, 12-12-2019, ArticleFromJournal = 13.0, 12-12-2019, ArticleFromJournal |
Citation count* | 2 (2021-01-12) |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back