Ewolucja myślenia strategicznego - od planowania strategicznego do myślenia projektowego

Maciej Brzozowski

Abstract

The purpose of this research is to provide a synthetic overview of the evolution of strategic thinking, to clarify some of the salient issues and contradictions surrounding this way of thinking and to indicate its possible development paths. The research is dedicated to find answers to the following questions: what is the nature of strategic thinking? How do we recognize it? How is it different from alternative approaches to thinking in an organization? In the first part of the paper, a variety of schools of thought on strategic thinking has been compared. Then, the interrelations between strategic thinking and strategic planning have been discussed as well as two perspectives of strategic thinking: individual and organizational. Finally, the concept of design thinking has been developed as a new way of understanding of strategic thinking.
Author Maciej Brzozowski (WZ / KZS)
Maciej Brzozowski,,
- Department of Strategic Management
Other language title versionsThe Evolution of Strategic Thinking - from Strategic Planning to Design Thinking
Journal seriesMarketing i Rynek, ISSN 1231-7853, (B 9 pkt)
Issue year2014
No5 [CD]
Pages267-273
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishmyślenie strategiczne, planowanie strategiczne, myślenie projektowe
Abstract in PolishCelem artykułu jest syntetyczne omówienie ewolucji myślenia strategicznego, wyjaśnienie wybranych niedomówień i sprzeczności towarzyszących temu sposobowi myślenia oraz wskazanie możliwego kierunku jego rozwoju, a tym samym uzyskanie odpowiedzi na zasadnicze pytania: na czym polega istota myślenia strategicznego, jak można je zidentyfikować? czy i jak różni się ono od innych sposobów myślenia wykorzystywanych w organizacji. W artykule omówiono różnice w definiowaniu strategii związane z mnogością teoretycznych "szkół" zarządzania strategicznego, a także relacje między myśleniem strategicznym i planowaniem strategicznym oraz rozróżnienie indywidualnej i organizacyjnej perspektywy myślenia strategicznego. Na zakończenie zaproponowano koncepcję myślenia projektowego jako nowego sposobu interpretacji myślenia strategicznego w organizacji.
URL http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/konferencja_5_2014.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)9
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 6.0, 23-12-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 9.0, 23-12-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?