Masowa kastomizacja jako forma komunikacji rynkowej z konsumentami

Wiesław Ciechomski

Abstract

The main purpose of this article is to indicate the possibilities and examples of using the mass customization strategy in the marketing commu-nication with consumers. It is one of the modern ways of goods producers’ communication with customers and it is a very interesting and current research subject. The mass customization consists in a personalization of the company’s offer on a large scale which is possible due to the rapid development of the production technology and thorough knowledge of the consumers’ needs and preferences. Its aim is to optimize customers’ satisfaction by including them into the process of the goods design. The individualization of the products finds a special application in the motorization, jeweler’s, clothing and shoe industry. In the article, based on professional literature and Internet sources, the examples of the usage of mass customization applied by owners of prestigious brands are emphasized.
Autor Wiesław Ciechomski (WZ / KHiM)
Wiesław Ciechomski
- Katedra Handlu i Marketingu
Tytuł czasopisma/seriiPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, ISSN 1899-3192, e-ISSN 2392-0041, [0324-8445], (B 10 pkt)
Rok wydania2015
Nr414
Paginacja77-90
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0.6
Słowa kluczowe w języku polskimmasowa kastomizacja, konsumpcja, komunikacja rynkowa
Słowa kluczowe w języku angielskim mass customization, consumption, market communication
Streszczenie w języku polskimCelem niniejszego artykułu jest wskazanie możliwości i przykładów wykorzystania strategii masowej kastomizacji w komunikacji marketingowej z konsumentami. Kastomizacja jest jedną z nowoczesnych form komunikacji producentów towarów z klientami i stanowi bardzo interesujący i aktualny przedmiot badań. Masowa kastomizacja polega na personalizacji oferty firmy na dużą skalę, co jest możliwe dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii produkcji oraz dogłębnej znajomości potrzeb i preferencji konsumentów. Jej celem jest optymalne zaspokojenie potrzeb nabywców poprzez włączenie ich w proces projektowania towarów. Indywidualizacja produktów znajduje szczególne zastosowanie w branży motoryzacyjnej, jubilerskiej, odzieżowej i obuwniczej. W niniejszym artykule, opierając się na fachowej literaturze i źródłach internetowych, wyeksponowano przykłady wykorzystania masowej kastomizacji stosowane przez właścicieli renomowanych marek. Wśród opisywanych marek znalazły się między innymi Nike, Dell, Ikea i Nutella, przy czym za kryterium ich doboru uznano stopień natężenia działań na rzecz indywidualizacji oferty.
DOIDOI:10.15611/pn.2015.414.06
URL http://www.dbc.wroc.pl/Content/33770/Ciechomski_Masowa_Kastomizacja_Jako_Forma_Komunikacji_Rynkowej_2015.pdf
Językpl polski
Punktacja (całkowita)10
Żródło punktacjijournalList
PunktacjaPunktacja MNiSW = 10.0, 18-12-2019, ArticleFromJournal
Punktacja MNiSW (2013-2016) = 10.0, 18-12-2019, ArticleFromJournal
Liczba cytowań*
Pola dodatkowe
Tytuł numeruKonsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?