Masowa kastomizacja jako forma komunikacji rynkowej z konsumentami

Wiesław Ciechomski

Abstract

The main purpose of this article is to indicate the possibilities and examples of using the mass customization strategy in the marketing commu-nication with consumers. It is one of the modern ways of goods producers’ communication with customers and it is a very interesting and current research subject. The mass customization consists in a personalization of the company’s offer on a large scale which is possible due to the rapid development of the production technology and thorough knowledge of the consumers’ needs and preferences. Its aim is to optimize customers’ satisfaction by including them into the process of the goods design. The individualization of the products finds a special application in the motorization, jeweler’s, clothing and shoe industry. In the article, based on professional literature and Internet sources, the examples of the usage of mass customization applied by owners of prestigious brands are emphasized.
Author Wiesław Ciechomski (WZ / KHiM)
Wiesław Ciechomski,,
- Department of Trade and Marketing
Journal seriesPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, ISSN 1899-3192, e-ISSN 2392-0041, [0324-8445], (B 10 pkt)
Issue year2015
No414
Pages77-90
Publication size in sheets0.6
Keywords in Polishmasowa kastomizacja, konsumpcja, komunikacja rynkowa
Keywords in English mass customization, consumption, market communication
Abstract in PolishCelem niniejszego artykułu jest wskazanie możliwości i przykładów wykorzystania strategii masowej kastomizacji w komunikacji marketingowej z konsumentami. Kastomizacja jest jedną z nowoczesnych form komunikacji producentów towarów z klientami i stanowi bardzo interesujący i aktualny przedmiot badań. Masowa kastomizacja polega na personalizacji oferty firmy na dużą skalę, co jest możliwe dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii produkcji oraz dogłębnej znajomości potrzeb i preferencji konsumentów. Jej celem jest optymalne zaspokojenie potrzeb nabywców poprzez włączenie ich w proces projektowania towarów. Indywidualizacja produktów znajduje szczególne zastosowanie w branży motoryzacyjnej, jubilerskiej, odzieżowej i obuwniczej. W niniejszym artykule, opierając się na fachowej literaturze i źródłach internetowych, wyeksponowano przykłady wykorzystania masowej kastomizacji stosowane przez właścicieli renomowanych marek. Wśród opisywanych marek znalazły się między innymi Nike, Dell, Ikea i Nutella, przy czym za kryterium ich doboru uznano stopień natężenia działań na rzecz indywidualizacji oferty.
DOIDOI:10.15611/pn.2015.414.06
URL http://www.dbc.wroc.pl/Content/33770/Ciechomski_Masowa_Kastomizacja_Jako_Forma_Komunikacji_Rynkowej_2015.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)10
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 10.0, 18-12-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 10.0, 18-12-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Additional fields
Tytuł numeruKonsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?