Preferencje zakupowe klientów stacji paliw

Tomasz Zawadzki

Abstract

Aby w pełni zadowolić klientów przedsiębiorstwa, niemalże w każdej branży, należy skupić uwagę na preferencjach zakupowych. W przypadku rynku stacji paliw w Polsce większość badań w tej dziedzinie ogranicza się głównie do aspektów związanych z wyborem lokalizacji czy wpływem ceny litra paliwa na decyzję zakupową. W niniejszej pracy przedstawiono teorię dotyczącą preferencji zakupowych klientów (m.in. pięcioetapowy model podejmowania decyzji, marker somatyczny), która ma zastosowanie na omawianym rynku. Zaprezentowano także raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dzieli Polaków na cztery zróżnicowane grupy zakupowe. Część druga artykułu, która powstała na podstawie badań pierwotnych i wtórnych, to empiryczny obraz statystycznego klienta stacji paliw w Polsce, który nie tankuje na stacjach niezależnych, sporadycznie dokonuje zakupów towarów z kategorii FMCG czy gastronomii, zbiera punkty w programie lojalnościowym i nie lubi kolejek do kas. Omówiono także wybrane działania marketingowe koncernów paliwowych mających na celu zdobycie zwolenników marki w określonej grupie społecznej, np. Lotos Paliwa i promocja dla motocyklistów oferująca preferencyjne naliczanie punktów w programie lojalnościowym. Przy okazji zbadano również, które z propozycji rozszerzenia oferty stacji paliw zostaną pozytywnie odebrane przez kierowców. Co pokazują badania, brakuje między innymi natychmiastowego rabatu „tu i teraz”, niezależnych bankomatów czy połączenia wi-fi łatwego w dostępie.
Author Tomasz Zawadzki (WZ / KHiM)
Tomasz Zawadzki,,
- Department of Trade and Marketing
Pages113-140
Publication size in sheets1.35
Book Dymitrowski Adam, Małys Łukasz (eds.): Zarządzanie przedsiębiorstwem : trendy i praktyka, 2015, Agencja Reklamowa Advertiva, ISBN 978-83-926900-2-3, 174 p.
Keywords in Polishpreferencje zakupowe klientów, oferta stacji, stacje paliw
URL http://ue.poznan.pl/data/upload/articles/20151215/c67d64819344191208/zarzadzanie-przedsiebiorstwem-trendy-i-praktyka-2015.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score = 5.0, 10-11-2019, MonographChapterAuthor
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?