Franczyza jako sposób wzmocnienia pozycji strategicznej w handlu detalicznym

Jan Mikołajczyk

Abstract

Franchising as a way to strengthen the strategic position in the trade, is one of the most effective and efficient methods, especially for small and medium-sized shops that do not belong to buying groups. The main advantage of franchising, as a form of cooperation is the ability of accession by independent retailers to large networks with a certain degree of autonomy. Due to the ever increasing level of competition in the retail and observed process of a significant increase in market share of retail chains, traditional commercial activities (conducted by an independent entrepreneur in one or more stores) will be more difficult - and as a result will gradually disappear from the market. When analyzing the changes in the retail market in Poland can be seen a constant tendency to increase in importance of trade chains, which include using economies of scale turnover and improve cost efficiency, they become far more competitive than the shops of independent entrepreneurs. In the perspective of the year 2020, taking into account the direction and pace of change taking place in the trade should be noted that the affixing its franchise is one of the more interesting alternatives faced by independent entrepreneurs, eager to continue their effective develop of commercial operations in Poland.
Author Jan Mikołajczyk (WZ / KHiM)
Jan Mikołajczyk,,
- Department of Trade and Marketing
Other language title versionsFranchising as a way of strengthening the strategic position in retail trade
Journal seriesZeszyty Naukowe, ISSN 1642-9613, e-ISSN 2300-5475, (B 6 pkt)
Issue year2014
No28
Pages91-101
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishhandel, franczyza
Abstract in PolishArtykuł przedstawia franczyzę, jako sposób kooperacji przedsiębiorstw handlowych na rynku w Polsce, korzystny zwłaszcza dla niezależnych przedsiębiorców, którzy prowadzą niewielkie przedsiębiorstwa handlowe. Jego celem była prezentacja rozwiązań w zakresie powiązań umownych w handlu detalicznym na zasadach franczyzy oraz przedstawienie aktualnych wyników funkcjonowania franczyzy w Polsce. Franczyza jest formą integracji prawnie i formalnie niezależnych przedsiębiorstw: franczyzodawcy i franczyzobiorcy, której celem jest maksymalizacja sprzedaży towarów. Autor przedstawił w artykule podstawowe informacje na temat franczyzy, jako wspólnego przedsięwzięcia dawcy i biorcy sprawdzonego wzorca funkcjonowania na rynku. W artykule zostały także przedstawione główne korzyści jakich można oczekiwać z tak określonej współpracy. Istotną część artykułu stanowi prezentacja aktualnej sytuacji na rynku w handlu detalicznym w Polsce w odniesieniu do powiązań franczyzowych. Końcowa część to prezentacja aktualnych ofert, w tym warunków finansowych, przystąpienia do franczyzy w zakresie sprzedaży detalicznej.
URL http://akademiakupiecka.pl/wp-content/uploads/2014/11/ZN_28.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)6
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 6.0, 13-12-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 6.0, 13-12-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?