Czy więcej znaczy lepiej? Liczba dostępnych alternatyw produktów a satysfakcja pozakupowa nabywców

Aneta Disterheft , Piotr Gaczek

Abstract

Współczesne rynki dóbr konsumpcyjnych charakteryzują się relatywnie dużą różnorodnością. Marketerzy rozbudowują oferty produktowe, aby pełniej realizować potrzeby i oczekiwania nabywców. Badania dotyczące procesów podejmowania decyzji sugerują jednak, że zbyt duży zestaw alternatyw przyczynia się do mniejszej odczuwanej satysfakcji z zakupu [Iyengar i Lepper 2000; Arunachalam, Henneberry, Lusk i Norwood 2009]. Co więcej, przeprowadzone eksperymenty wskazują także, iż szeroki wybór wariantów może ograniczyć chęć zakupu, co związane jest z wysiłkiem poznawczym, którego jednostka musi doświadczyć podejmując decyzję [Reed, DiGennaro Reed, Chok i Brożyna 2011]. Celem niniejszego badania jest sprawdzenie, czy rzeczywiście duży zestaw alternatyw ogranicza chęć zakupu i przyczynia się do odczuwania mniejszej satysfakcji. Dodatkowo, wprowadzona została zmienna w postaci nastroju. Zgodnie z założeniami autorów, wywołanie pozytywnego nastroju wśród badanych może zniwelować efekt, jaki ma duża ilość alternatyw na chęć zakupu oraz zadowolenie pozakupowe. Hipotezy zostały przetestowane empirycznie w eksperymencie przeprowadzonym na studentach Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Badania mają charakter replikacyjny, choć zależność między nastrojem a chęcią zakupu oraz odczuwaną satysfakcją w warunkach dużego i małego zestawu alternatyw są obszarem niezbadanym. Cel niniejszego artykułu koresponduje z celem badawczym. Autorzy pragną uporządkować aktualną wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy ilością dostępnych alternatyw a postawami zakupowymi oraz empirycznie zweryfikować czy wspomniane prawidłowości są widoczne. Dodatkowo, autorzy wyjaśniają możliwe przyczyny obserwowanych zachowań
Author Aneta Disterheft (WZ / KSM)
Aneta Disterheft,,
- Department of Marketing Strategies
, Piotr Gaczek (WZ / KSM)
Piotr Gaczek,,
- Department of Marketing Strategies
Pages21-32
Publication size in sheets0.55
Book Nowak Lilianna (eds.): Konsumenci w obszarze zainteresowań młodych naukowców, 2017, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Poznaniu, ISBN 978-83-947581-1-0, 175 p.
Keywords in Polishintencje zakupowe, zadowolenie z zakupu, procesy decyzyjne, różnorodność oferty produktowej
Languagepl polski
Score (nominal)20
Score sourcepublisherList
ScoreMinisterial score = 20.0, 09-04-2020, MonographChapterAuthor
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?