Zachowania konsumentów na rynku wina. Wnioski z badania preferencji studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Wojciech Dopieralski , Agnieszka Kłos , Paweł Łopatka

Abstract

The wine market in Poland has been continuously developing in the last decade. The increase in consumers’ income, changes in social attitude and the opening of external markets have increased the consumption of wine per capita. This article presents conclusions from research on consumer behavior on the wine market. The research sample consists of students of the Poznań University of Economics and Business, Poland. In the empirical studies, a questionnaire was used, and the results were analysed statistically using the chi-square, V-Cramer and Spearman tests. The results allow to define some patterns that appear on the purchasing market of wine in Poland. The first conclusion that can be formulated is related to the level of general knowledge about wine–the higher it is, the greater the consumption of wine and the better the attitude towards wine. Besides the greater the consumption of wine by the consumer, the more often dry wine selected. In contrary to existing literature we found no relationship between the place of residence and income per family member and the amount of wine consumed. Such a result is quite surprising in the context of the fact that one of the factors mentioned by specialists related to the increase in wine consumption in Poland is the increase in citizens’ incomes.
Author Wojciech Dopieralski
Wojciech Dopieralski,,
-
, Agnieszka Kłos
Agnieszka Kłos,,
-
, Paweł Łopatka (WZ / KM)
Paweł Łopatka,,
- Department of Microeconomics
Other language title versionsConsumer behavior on the wine market. Conclusions From study on preferences Poznan University of Economics and Bussines students
Pages116-133
Publication size in sheets0.85
Book Przybylska-Kapuścińska Wiesława, Mazur Grzegorz (eds.): Gospodarka w okresie dynamicznych przemian - poziom globalny i lokalny, Debiuty Ekonomiczne, no. 19, 2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, ISBN 978-83-66199-45-3, 151 p.
Keywords in Polishpreferencje konsumentów, rynek wina w Polsce, analiza statystyczna, badania ankietowe
Abstract in PolishRynek wina w Polsce w pierwszej dekadzie XXI wieku ulega dynamicznemu rozwojowi. Wzrost dochodów konsumentów, zmiany postaw społecznych oraz otwarcie się rynków zewnętrznych spowodowały, że spożycie wina w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrasta. W tym artykule przedstawione zostały wnioski z badań dotyczących zachowań konsumentów na rynku wina. Próbę badawczą stanowią studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W badaniach empirycznych wykorzystano ankietę, a otrzymane rezultaty zostały poddane analizie statystycznej z wykorzystaniem testu chi-kwadrat, V-Cramera oraz rang Spearmana.
Languagepl polski
Score (nominal)20
Score sourcepublisherList
ScoreMinisterial score = 20.0, 24-04-2020, MonographChapterAuthor
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?