Koncepcja zwinności w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw

Maja Sajdak

Abstract

Managing business in a difficult and unfriendly environment is a crucial challenge for companies nowadays. It stems from the fact that in the business era which has begun, a change has become the most important feature defining the companies' business environment. The pace of changes is faster than any time before, which not only accounts for a significant challenge for a company but also makes companies choose their strategic orientations enabling them to meet the changing requirements of customers and to adjust their activities to the market's opportunities. The aim of the article is to identify the concept of agility in shaping companies' competitiveness. The author claims that a competitive advantage may be gained only on condition of gaining agility. Therefore, attributes of agility are characteristic traits of the company which enable them to react to opportunities in the environment faster and more effectively.
Author Maja Sajdak (WZ / KZS)
Maja Sajdak,,
- Department of Strategic Management
Other language title versionsThe Concept of Agility in Shaping Companies' Competitiveness
Journal seriesPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, ISSN 1899-3192, e-ISSN 2392-0041, [0324-8445], (B 10 pkt)
Issue year2014
No358
Pages58-70
Publication size in sheets0.6
Keywords in Polishzwinność, konkurencyjność, adaptacja
Keywords in Englishagility, competitiveness, adaptation
Abstract in PolishIstotnym wyzwaniem dla współczesnych przedsiębiorstw jest prowadzenie działalności w trudnym i nieprzyjaznym otoczeniu. Wynika to z nastania ery biznesowej, kiedy to zmiana stała się najistotniejszą cechą charakteryzującą otoczenie gospodarcze przedsiębiorstwa. Tempo zmian jest znacznie szybsze niż kiedykolwiek wcześniej, co nie tylko stanowi duże wyzwanie dla przedsiębiorstw, lecz również zmusza przedsiębiorstwa do podejmowania wyboru orientacji strategicznej umożliwiającej sprostanie zmieniającym się wymaganiom klientów i dostosowanie działań do wykorzystywania szans rynkowych. Celem artykułu jest identyfikacja koncepcji zwinności w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Autorka referatu stawia tezę, że warunkiem przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw jest osiągnięcie zwinności. Zatem atrybuty zwinności stanowią wyróżniające cechy przedsiębiorstw, zapewniające im szybsze, sprawniejsze i efektywniejsze reagowanie na okazje pojawiające się w otoczeniu.
DOIDOI:10.15611/pn.2014.358.05
Languagepl polski
Score (nominal)10
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 7.0, 12-12-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 10.0, 12-12-2019, ArticleFromJournal
Citation count*2 (2020-08-13)
Additional fields
Tytuł numeruManagement Forum (4)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?